Open Access Open Access  Accesso riservato Abbonamento o quota di accesso

Dalla conoscenza biologica alla dimensione esperienziale: le Health Humanities nei Corsi di Laurea in Farmacia / From biological knowledge to the experiential dimension: the Health Humanities within the pharmacy degree courses

Simona Giardina, Antonio G. Spagnolo
  • Simona Giardina
    Istituto di Bioetica e Medical Humanities, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli – IRCCS, Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italia | simona.giardina@unicatt.it
  • Antonio G. Spagnolo
    Istituto di Bioetica e Medical Humanities, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli – IRCCS, Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italia

Abstract

La sempre maggiore conoscenza fisiopatologica delle malattie non deve escludere la realtà antropologica del malato dal momento che la medicina ha una finalità terapeutico-assistenziale rivolta proprio al malato. Alla luce di queste considerazioni gli Autori mettono in luce l’importanza delle Medical Humanities anche nei Corsi di Laurea in Farmacia. Il farmacista infatti può essere un legame importante tra medico e paziente; può contribuire all’adesione del malato alla terapia e, dunque, il suo ruolo ha una implicazione etico-antropologica che non può essere sottovalutata.
----------
The Authors present their thoughts on the importance of the Humanities in pharmacy education. They underline how the Humanities contribute not only to the physician’s personal education and his or her clinical training but also to the pharmacist’s personal education. The Humanities have the ability to influence pharmacy student as a whole person: intellectually, emotionally and spiritually. In particular, great literature, art, history, can help professionals to develop and sustain professionalism. As students think about and empathize with the dilemmas that characters in these stories face, they come to better understand their patients, as well as themselves.

Parole chiave

medical humanities, health humanities, farmacia, formazione, antropologia / medical humanities, health humanities, pharmacy, education, anthropology

Full Text

PDF
Submitted: 2018-10-30 09:22:38
Published: 2018-10-30 09:34:34
Search for citations in Google Scholar
Related articles: Google Scholar
Abstract views:
40

Views:
PDF
0

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
 
© PAGEPress 2008-2018     -     PAGEPress is a registered trademark property of PAGEPress srl, Italy.     -     VAT: IT02125780185     •     Privacy